Skip Navigation

European Heart Journal 2001 22(5):428-436; doi:10.1053/euhj.2000.2369
Copyright © 2001 by the European Society of Cardiology.
This Article
Right arrow FREE Full Text (PDF) Freely available
Right arrow References
Right arrow E-letters: Submit a response
Right arrow Alert me when this article is cited
Right arrow Alert me when E-letters are posted
Right arrow Alert me if a correction is posted
Services
Right arrow Email this article to a friend
Right arrow Similar articles in this journal
Right arrow Similar articles in ISI Web of Science
Right arrow Similar articles in PubMed
Right arrow Alert me to new issues of the journal
Right arrow Add to My Personal Archive
Right arrow Download to citation manager
Right arrow Search for citing articles in:
ISI Web of Science (16)
Right arrowRequest Permissions
Right arrow Disclaimer
Google Scholar
Right arrow Articles by Holm, T
Right arrow Articles by Gullestad, L
Right arrow Search for Related Content
PubMed
Right arrow PubMed Citation
Right arrow Articles by Holm, T
Right arrow Articles by Gullestad, L
Social Bookmarking
 Add to CiteULike   Add to Connotea   Add to Del.icio.us  
What's this?

Omega-3 fatty acids improve blood pressure control and preserve renal function in hypertensive heart transplant recipients

T Holma,b,f1, A.K Andreassena, P Aukrustb,c, K Andersena, O.R Geirand, J Kjekshusa, S Simonsena and L Gullestada

a Department of Cardiology, University of Oslo, Rikshospitalet, N-0027, Oslo, Norway
b Research Institute for Internal Medicine, University of Oslo, Rikshospitalet, N-0027, Oslo, Norway
d Department of Thoracic Surgery, University of Oslo, Rikshospitalet, N-0027, Oslo, Norway
c Section of Clinical Immunology and Infectious Diseases, Department of Medicine, University of Oslo, Rikshospitalet, N-0027, Oslo, Norway

Received May 28, 2000; accepted July 12, 2000

Abstract

Background Hypertension and cyclosporine-induced nephrotoxicity are common complications in heart transplant recipients. Omega-3 fatty acids may prevent blood pressure rise early, but have not been studied long-term after heart transplantation.

Methods and Results Forty-five clinically stable hypertensive heart transplant recipients were studied 1–12 years after transplantation and randomized in a double-blind fashion to receive either 3·4g of omega-3 fatty acids daily or placebo for 1 year. Ambulatory 24h blood pressure monitoring and haemodynamic studies were performed before randomization and at the end of the study. Systolic blood pressure increased by 8±3mmHg (P<0·01) in the placebo group, with a non-significant increase in diastolic blood pressure of 3±2mmHg (P=0·10), accompanied by a 14% increase in systemic vascular resistance (P<0·05). In contrast, no change in blood pressure or systemic vascular resistance was recorded in the omega-3 group. Plasma creatinine increased (P<0·01) and glomerular filtration rate decreased (P<0·05) in the placebo group, while no changes were observed in the omega-3 group. The antihypertensive effect was related to an increase in serum eicosapentaenoic and docosahexaenoic acid.

Conclusion Treatment with omega-3 fatty acids may reduce the long-term continuous rise in blood pressure after heart transplantation and may offer a direct or indirect renoprotective effect, making these fatty acids a potentially attractive treatment for post-transplant hypertension.

Key Words: Heart transplantation, hypertension, omega-3 fatty acids, kidney, endothelium

f1 Correspondence: Torbjøorn Holm, Institute for Internal Medicine, Rikshopitalet, Sognsvannsvn 20, N-0027 Oslo, Norway.


Add to CiteULike CiteULike   Add to Connotea Connotea   Add to Del.icio.us Del.icio.us    What's this?


This article has been cited by other articles:


Home page
Am. J. Physiol. Heart Circ. Physiol.Home page
R. A. Othman, M. Suh, G. Fischer, N. Azordegan, N. Riediger, K. Le, D. S. Jassal, and M. H. Moghadasian
A comparison of the effects of fish oil and flaxseed oil on cardiac allograft chronic rejection in rats
Am J Physiol Heart Circ Physiol, March 1, 2008; 294(3): H1452 - H1458.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Diabetes CareHome page
P. Dandona, A. Chaudhuri, and P. Mohanty
Macronutrients, Advanced Glycation End Products, and Vascular Reactivity
Diabetes Care, October 1, 2007; 30(10): 2750 - 2751.
[Full Text] [PDF]


Home page
Eur Heart JHome page
T. Habon, G. Kesmarky, and K. Toth
Omega-3 fatty acids improve haemodynamic and haemorheologic parameters and lipid profiles in patients with cardiovascular diseases
Eur. Heart J., January 1, 2002; 23(1): 89 - 89.
[Full Text] [PDF]



Disclaimer: Please note that abstracts for content published before 1996 were created through digital scanning and may therefore not exactly replicate the text of the original print issues. All efforts have been made to ensure accuracy, but the Publisher will not be held responsible for any remaining inaccuracies. If you require any further clarification, please contact our Customer Services Department.